Bibliotheek

Door de digitalisering en de makkelijke en snelle manier waarop kennis op het internet te vinden is betekend dat de bibliotheek van de toekomst er heel anders uit zal zien. De grote gebouwen vol boeken maken plaats voor kennis en ontmoetingscentra en ook in de boeken uitleen zal de komende jaren het nodige veranderen.

De afhaalpunten in Portland en Poortgaal werken goed in combinatie met de ruilbibliotheek. Deze vorm van hergebruik van de boeken past goed bij deze tijd en de verandering van consumptie naar circulaire maatschappij. Wanneer er in Rhoon een plekje beschikbaar komt en er voldoende vrijwilligers zijn om ook daar een afhaalpunt te openen staan we daar positief tegenover. Het zal wel moeten binnen het beschikbare budget.

De toekomst van de bibliotheek

De bibliotheek van de toekomst is niet meer het gebouw vol met boeken waar je terecht kan op zoek naar kennis of ideeën. Deze functie is volledig door internet overgenomen waar de kennis en informatie voor het oprapen ligt. Ook het zoeken tussen de leesboeken welke roman deze week aan de beurt is gebeurt vaak op internet waarna gericht in de bieb naar een boek gevraagd wordt. De bibliotheken zoals deze tot ca. 15 jaar geleden in ieder dorp of stad aanwezig was verdwijnen steeds vaker waarvoor er een ontmoetingsplek of kenniscentrum voor in de plaats komt.