Column van de wethouder: Bewust omgaan met energie

Sinds kort hebben wij thuis een ‘slimme’ thermostaat, laten we hem om reclame te voorkomen hier TEUN noemen. Als je goed omgaat met de informatie die TEUN geeft, kan hij helpen om thuis wat energiebewuster te worden. En dat is nodig; zeker als we bedenken dat het doel is om in 2050 vrijwel geen CO2 meer uit te stoten. CO2 (koolstofdioxide) is een broeikasgas dat vrijkomt bij verbranding, iets wat we nog steeds doen in allerlei vormen om energie op te wekken voor elektriciteit of om onze huizen te verwarmen. En hoewel we steeds zuinigere apparaten krijgen en onze huizen steeds beter isoleren, wekken we toch steeds meer energie op. Er komen namelijk steeds meer apparaten met een stekker eraan.

Eén van de meest ingrijpende veranderingen om te komen tot minder CO2 zal zijn dat er op termijn (naar verwachting na 2030) geen aardgas meer beschikbaar zal zijn voor het verwarmen van onze huizen. In de jaren daarvoor zullen steeds meer wijken afgekoppeld worden van het aardgasnet. Eind vorig jaar was ik op werkbezoek bij een collega in Rijswijk waar een wijk zonder aardgas wordt gebouwd. Energiezuinige woningen zijn weliswaar wat duurder in de aanschaf, maar via de lage energierekening verdien je dat weer terug. Dat is investeren in jezelf en in het milieu.

Maar ook in bestaande woningen kan relatief eenvoudig energie worden bespaard. Vlak bij Albrandswaard, in Heijplaat, ligt op de voormalige RDM-werf het Innovatie Centrum Duurzaam Bouwen. Daar kan iedereen die een bijdrage wil leveren aan energiebesparingen de laatste stand der techniek bekijken en advies krijgen over hoe er, soms met eenvoudige maatregelen, energie en geld bespaard kan worden. Bijvoorbeeld door spouwmuurisolatie, slimme afzuigsystemen of door het koude water naar de verwarmingsketel voor te verwarmen met het water dat in het afvoerpuntje van de douche verdwijnt. Het kan allemaal en als er toch een verbouwing van badkamer of zolder aan zit te komen, is het zeker de moeite waard om hier naar te kijken.

Maar uiteindelijk gaat het er allemaal om dat we ons ervan bewust worden dat energie iets is waar zuinig mee omgesprongen moet worden. Inmiddels is het bij ons thuis, dankzij de thermostaat, zo ver dat er serieus gekeken wordt naar het vervangen van wat oudere (keuken)apparatuur die in de mindere milieucategorieën valt. Al was het voor de kinderen wel een kleine tegenvaller dat de TV nog niet aan vervanging toe is. Maar een bijkomend pluspuntje is wel dat er door de kids inmiddels zo op TEUN gelet wordt dat ik niet meer degene ben die roept dat het licht op de gang uit moet. En dat is al héél wat als het gaat om bewustwording.