Algemene beschouwing 9 november

Afgelopen maandag en dinsdag 9 en 10 november waren de algemene beschouwingen waarin de begroting van 2021 is behandeld. Vanwege de corona crisis dit jaar niet op het gemeentehuis, maar als digitale Teams vergadering. Namen de VVD had onze fractievoorzitter Jolanda de volgende bijdrage:

"Start bijdrage"

Voorzitter,

2020 is totaal anders gelopen dan iedereen had verwacht. COVID-19 beheerst momenteel ieders leven. Inmiddels hebben veel mensen het virus of hebben het gehad of kent wel iemand die het virus heeft of heeft gehad. En voorzitter, we moeten reëel zijn, de komende tijd blijft COVID-19 helaas nog bij ons. Dat heeft gevolgen voor ieders persoonlijke leven, maar nog meer voor specifieke groepen zoals de horeca ondernemers en zorgpersoneel. En laten we niet vergeten hoe moeilijk deze periode is voor mensen met een beperking of handicap en ook de kwetsbare groep ouderen verdienen onze aandacht zodat ze niet eenzaam worden. Uitval van werknemers en collega’s door ziekte, het niet op bezoek gaan of komen bij familie, faillissementen en teruglopende inkomsten zijn het gesprek van de dag.

Bij de begroting moeten we daar ook naar kijken. De gemeente heeft door het virus extra taken en maakt door de pandemie ook extra kosten. De VVD vindt het van belang dat we goed kijken naar wat we kunnen doen om inwoners te helpen en in het kader van de begroting is de VVD van mening  dat inwoners niet nog meer geraakt moeten worden door de gemeentelijke belastingen te verhogen. Want als je geen inkomen meer hebt wordt extra betalen ook moeilijk en ook als je extra moet werken zoals in de zorg wil je niet nog meer moeten betalen aan de gemeente. Om die reden vindt de VVD dat het college goed gekeken heeft naar hoe een verhoging voor inwoners voorkomen kan worden.

Onze financiële positie staat onder druk, waardoor een sluitende meerjarenbegroting niet zonder bezuinigingen en ombuigingen tot stand kan worden gebracht. De voorstellen voor de ombuigingen zijn helaas noodzakelijk.

Wat de agenda van de samenleving betreft steunt de VVD de thema’s waar het college op in wil zetten. De thema’s veiligheid, woningbouw, zorg en groen zijn voor de VVD belangrijke thema’s.

In 2021 komt veiligheid nog hoger op de agenda te staan. Veiligheid is altijd belangrijk en daar wordt ook al volop op in gezet. Het accent zal nu nog meer liggen op inbraken en diefstal, zorg en veiligheid, jeugdoverlast, georganiseerde en ondermijnende criminaliteit.
 Woningbouw is een gevoelig onderwerp en dat zal nog vele discussies opleveren. Het dilemma blijft dat we woningen willen, die betaalbaar zijn, voor starters en ouderen, maar we willen ze niet in de polder. We zoeken met elkaar en zien die ruimte nog niet meteen.
 Zorg staat voorop en zeker nu het coronavirus ons leven beheerst. Zonder goede zorg zijn we nergens. Dat moet op orde zijn en dichtbij huis. Alleen moeten we ook kijken hoe we dit betaalbaar houden. Tot slot groen. Albrandswaard heeft als missie om de groene long van Rotterdam te zijn en te blijven. Daarbij is de leefbaarheid in de wijken van belang, maar ook het behoud van de polders.

Voorzitter, het is lastig begroten op dit moment. Het liefste zou de VVD moties indienen, maar aangezien er geen geld beschikbaar is, doen we dat niet. Wel geven we het college mee dat er punten zijn die belangrijk zijn voor ons:

Wij maken ons zorgen over de toenemende kosten voor het inzamelen van het afval. Ondanks dat door de na scheiding een groter percentage kunststof uit het vuil gehaald wordt blijven de kosten voor het verwerken toenemen. Wij vragen het college dit goed te monitoren en ons op de hoogte te houden van toekomstige ontwikkelingen en verwachtingen.
We willen geen windmolens in de gemeente en ook niet erom heen, blijf daar voor strijden.

Voorzitter, de VVD wil ook dit jaar iedereen bedanken die ons werk mogelijk maakt. De griffie, alle ambtenaren, bodes en beveiligers. Dit jaar willen we in het bijzonder RTV Albrandswaard bedanken dat zij ons hebben ondersteunt in het digitaal vergaderen, dankzij RTV loopt dit heel goed.

Tot slot wil ik namens de VVD fractie iedereen in deze moeilijke tijden sterkte wensen. We roepen iedereen op om zich te houden aan de maatregelen om samen tegen Corona te strijden. Zorg voor jezelf en denk aan anderen.

Dank u wel voorzitter.

"Einde bijdrage"

Tijdens de tweede avond ontstond een pittig debat waarin de ingediende moties en amendementen centraal stonden. Twee moties stonden daar centraal en pikken we er graag uit.

De motie v voor het verbieden van de jaarlijkse kerstboomverbranding wegens Corona. VVD heeft hier tegen gestemd omdat wij vinden dat, als de Corona maatregelen het toelaten, dit evenement gewoon kan plaatsvinden. Veel evenementen kunnen door de Corona pandemie al niet niet doorgaan. VVD vindt het dan ook niet op zijn plaatst bij voorbaat al een evenement te af te blazen.

Wel is voor de motie 30km zones gestemd. In deze motie wordt het college opgeroepen om een plan uit te werken die waarin de 30 km/h locaties in de gemeente Albrandswaard worden gespecificeerd. In het belang van de veiligheid vind de VVD dit een goed initiatief. Zeker omdat is gebleken dat het huidige plan verouderd is.

Na afloop van het debat werd de begroting aangenomen met 12 stemmen voor en 8 stemmen tegen.